Portret de româncă

artDe ceva vreme, mă gândesc să plec în Grecia. Definitiv sau numai pentru câteva luni, nici eu nu ştiu. De fiecare dată când plec acolo sau într-un alt loc din lume, nu uit să îmi cumpăr câte un suvenir care să-mi amintească de ţara, oamenii şi locurile văzute.

De pildă, anul trecut mi-am cumpărat din Skopelos un colier de care m-am îndrăgostit la prima vedere: şiret din piele şi un pandativ din lemn, în formă de frunză. Am ştiut că era, de fapt, al meu şi atunci ne-am reîntâlnit după mult, mult timp.

Zilele astea, am vizitat magazinul Art&Craft Design de la Aeroportul din Bucureşti. Cadouri româneşti tradiţionale, de legendă, handmade, executate de meşteri populari, suvenire create de artişti români cu atâta dragoste şi pricepere încât la final nu am putut să nu mă gândesc ce aş fi putut alege din colecţiile Art&Craft dacă ar fi fost să optez pentru un singur obiect care să însumeze tot ce înseamnă ţara mea.

Aş fi putut alege dintre atât de multe obiecte valoroase prin semnificaţie, originale ca design…poate un ulcior din ceramică de Horezu, o cană mică cu tricolorul sau o agendă Memories from Romania (asta chiar se află pe lista pentru mine şi pentru alţi câţiva prieteni)…însă tot nu am găsit un singur suvenir care să reprezinte tot.

Aşa că, în răgazul dat de întârzierea avionului, m-am trasformat eu însămi într-un designer Art&Craft. Şi, pe când visam cu ochii deschişi, mi-am dat seama cum ar trebui să fie acel suvenir pur românesc.

Lângă mine, gârbovită pe scaunul albastru, mult prea modern pentru ea, stătea o bătrânică. Îşi frământa mâinile, probabil îngrijorată înaintea primului ei zbor la copiii din străinătate. Îşi ţinea strâns la piept bagajul de mână în care avea medicamentele pentru inimă şi o cărticică de rugăciuni. Privea când şi când oamenii ce îi treceau prin faţă, după care îşi cobora privirea, necutezând să facă parte şi ea din acea lume.

art4Mi-am amintit de bunicile de la ţară. Ele, cele care lucrează pământul, îngrijesc grădina care va da primăvara cele mai frumoase flori, care îşi iubesc nepoţii cu cea mai pură şi înţeleaptă dragoste din lume, citindu-le poveşti de Creangă şi mustrându-i cu blândeţe atunci când e cazul.

Cum se duc ele duminica, la biserică, legându-şi năframa neagră sub bărbia ce tremură deîndată ce încep să povestească vecinelor despre “copiii care au plecat la oraş” sau, mai rău, prin ţări străine.

Ele îşi fac timp să încondeieze ouăle de Paşti, stropindu-le nu doar cu vopseaua colorată, ci şi cu ceva rugăciuni sfinte. Ele sunt cele care nu-şi odihnesc mâinile, croşetând sau făcând ceva mereu pentru copii.

Ele păşesc agale, dar hotărât. Pe feţele lor poţi citi istorii, suferinţe, dar, oricât de îngrijorate ar fi, ochii le sunt un ocean de linişte, demnitate şi înţelepciune.

Veţi spune că nu, la ţară nu mai e de mult aşa. Poate, în unele locuri, dar acolo e tot greşeala şi pedeapsa noastră deopotrivă. Dar mai sunt, încă, multe locuri neîntinate de nimic. Mai sunt încă femei, ţărani, bunici care trăiesc şi simt astfel. De fapt, asta înseamnă “la ţară” şi la acele valori ar trebui să ne raportăm noi, astăzi.

art3Asta ar trebui să ne fie suvenirul. Şi da, părţi din acesta se regăsesc în produsele pe care le-am văzut eu în micul magazin din aeroport. Şi dacă aş fi brand managerul acestei firme, exact pe ideea asta aş marşa. Poate şi noi avem munţi, poate Contele Dracula nu se mai regăseşte în alte legende, poate nici Mamaia nu e de lepădat, dar cum să rivalizeze ele cu toată frumuseţea acelor oameni autentici?!

Şi, dacă aş fi designerul Art&Craft, aş cutreiera România în sus şi-n jos, în locurile cele mai tradiţionale şi neatinse de “civilizaţia urbană”, aş fotografia toate zâmbetele, lacrimile, istorisile şi privirile acelor bătrâni pe care nu îi vom mai avea pentru prea mult timp.

Apoi, aş modela suvenire cu părţi ale vieţii lor sau le-aş înrăma chipurile prea pline de frumuseţe, iar pe ele aş scrie simplu: România.

P.S: Articol scris pentru Proba 2 a Spring Superblog 2016.

Un gând despre “Portret de româncă

Lasă un răspuns

