Miez de cozonac aburind

deE vara in petecul de lume caruia eu ii spun “la bunici”. Privesc in jur si linistea aia patrunzatoare se contopeste cu sunetul masinii de cusut la care bunicul meu, croitorul satului, lucreaza de zor, cu ticaitul orei exacte sau cu versurile melodiilor ce se aud cand si cand la Radio Romania Actualitati. M-am oprit o clipa in mijlocul viei doar pentru a surprinde toate astea si ceva mai mult. Inchid ochii si inspir adanc. Pe langa mirosul verii simt bine si parfum de cozonaci.

Acum, dupa atatia ani, cand scriu toate astea retraiesc perfect acea scena si simt din nou mirosul ala in nari.

Stiam atunci ca bunica se afla undeva in spatele casei, langa cuptorul de pamant, veghind cozonacii pe care numai ea stia sa ii framante, rasframante, impleteasca si unga frumos cu ou si miere. Ii veghea apoi neobosit, intorcandu-i cand “le era vremea”si gonindu-ne pe noi, copiii, ori de cate ori dadeam semne de nerabdare.

Ii invelea apoi in prosoape si o bundita din lana si ii lasa sa “se odihneasca”, pe cand noi ne milogeam si ne foloseam toata dragalasenia pentru a capata macar o felie de cozonac aburind. Uneori, cand arsenalul nostru era complet si reuseam sa o induplecam, primeam cate un miez dulce si cald, care scotea aburi al caror miros ajungea pana in capatul satului. Muscam cu nesat, nemestecat, chiar daca stiam ca apoi avea sa ne doara stomacul. Bunica ne privea mandra de langa cuptorul ei si nu contenea sa ne dojeneasca pentru nerabdarea noastra.

Au trecut multi ani de atunci. In casa din povesti a ramas, dupa un timp, doar bunica. Puterile au mai slabit-o asa ca a inceput sa framante cozonaci tot mai rar. Nici cuptorul nu a facut fata timpului, iar noi, copiii, ne-am transformat in adulti cu joburi stresante si alte probleme pe cap.

Azi, bunica nu mai locuieste in casa din povesti. Isi face locul ei in casa parintilor mei, incercand din rasputeri sa nu supere pe nimeni cu prezenta ei. Cand ma vede si simte ea ca am un moment de ragaz, ma ia de mana si ma intreaba daca imi mai amintesc ce cozonaci buni ne facea ea, odata.

hotNu i-am mostenit talentul intr-ale bucatelor traditionale, asa ca nu fac decat sa o mangai si sa ii povestesc cu vorbe alese cat de fericiti eram noi, odata, pentru un miez de cozonac cald.

Intr-o zi, a venit la mine cu o hartie ingalbenita de timp pe care mi-a intins-o ca pe cel mai de pret testament. Era reteta ei de cozonac cu nuca pe care se chinuise sa o scrie cu cativa ani in urma. Era a mea, mi-a spus, de parca acolo s-ar fi aflat cea mai de pret avere.

Asa ca am lasat deoparte nepriceperea si lipsa timpului si am inceput sa caut pe Marketonline.ro o masinarie din aceea inteligenta care m-ar fi putut ajuta in implinirea unui vis.

Da, poate ca nu am vocatii de gospodina desavarsita, dar cu siguranta stiu unde sa caut pentru a ma transforma peste noapte intr-una. J . Asa ca am ales de la sectiunea Incorporabile un Cuptor Incorporabil Hotpoint Ariston FK 1041 L P.20 X/HA S. Citisem inainte cate ceva despre noile Cuptoare Incorporabile Hotpoint-Ariston: performanta, rezultate excelente, inteligenta, solutii inovatoare si stil sofisticat.

Asadar aveam un cuptor ce s-ar fi potrivit perfect caminului meu, dar cu functii care cu siguranta ar fi putut contribui la preparea celui mai gustos cozonac din lume.

Achizitia mea mi-a dat curaj: am urmat pasii din reteta bunicii, scrisi cu atata dragoste,am framantat din greu aluatul, l-am impletit frumos, dupa care l-am dat pe mana cuptorului minune.

Bunicii nu i-a venit sa creada ca din mainile mele au iesit asa cozonaci frumosi, desi eu tot cred ca, daca ar fi fost dupa mine, ne-am fi delectat mai degraba cu miros de cozonaci arsi.

P.S: Articol scris pentru Superblog 2013.

Lasă un răspuns

