Calatori in jurul lumii

Acum cateva zile, a trebuit sa scriu un articol despre calatorii. Am stat un pic sa ma gandesc la vacantele de pana acum. Gandul m-a purtat prima data in afara tarii.

Belgia a fost prima destinatie. Mi-amintesc si acum acele cateva zile geroase de iarna in care am poposit parca intr-o alta lume. La intoarcere, entuziasmul meu starnea uimire si nedumerire printre cei obisnuiti cu vacantele dese, in strainatate. Bruxelles nu se afla, probabil, in topul celor mai frumoase orase din Europa, insa mie mi-a placut foarte mult, mai ales ca a fost prima data cand calatoream in afara tarii. Pe langa locuri, ciocolata, bere si gauffre, cel mai mult m-au impresionat oamenii. Am povestit mai multor apropiati intamplarea petrecuta intr-un supermarket, atunci cand un tanar l-a atins din greseala pe un alt tanar pe brat. S-a intors, si-a cerut scuze fata de acesta, pentru ca mai apoi sa isi dea mana…Pentru belgieni, expresia fetei mele o fi fost si ea memorabila, insa pentru mine, acea secventa a insemnat de fapt o imensa lectie de civilizatie.

Apoi, m-am gandit la Grecia. Insula cu plaje salbatice, marea verzui-albastruie, mancarurile traditionale si ospitalitatea grecilor completeaza perfect cel mai frumos tablou de vacanta. Ei bine, mie mi-au placut cel mai mult capitala insulei in care am calatorit, Zante Town, catedrala Sfantul Dionisos si faptul ca acolo, atat de departe de casa, m-am simtit cel mai aproape de Dumnezeu.

Nu mica mi-a fost mirarea apoi, cand m-am trezit visand la niste zile lungi si obositoare pe care le petreceam mai mult in tren. Nu stiu de ce, dar odata cu mica mea incursiune in calatoriile dintr-o viata de om, mi-am reamintit de lunile in care faceam naveta in Bucuresti. Imi amintesc si acum diminetile geroase in care asteptam trenul (totul a fost bine pana s-a gandit CFR-ul sa scoala acceleratul de Campina), de colegii mei de naveta, de unele intamplari comice, altele dramatice, de aerul conditionat pe care controlorul nu voia niciodata sa il inchida sau de caldura teribila din dupa-amiezele de vara.

Pentru mine, aceea a fost o calatorie intr-o alta lume. Odata cu scarile rulante de la metrou vedeam altfel de oameni, imbracati frumos, grabiti, ingrijorati, indragostiti sau impovarati de propria singuratate. Aproape toti aveau ceva in comun: nu zambeau niciodata. N-as vrea sa ii condamn acum, am facut-o in primele mele zile in Bucuresti. In timp, m-am transformat si eu intr-un robotel.

Imi amintesc ca intr-o zi, ma indreptam grabita spre tren, cand am zarit pe peron un baietel imbracat saracacios, alaturi de tatal sau, un barbat mai in varsta, cu o barba lunga si neagra. Privea atat de mirat si fascinat deopotriva tot ce se intampla in jurul lui, incat as fi zis ca scrie o poveste pentru fiecare chip sau trup ce ii trece prin fata. La un moment dat, o fetita cu parul blond si carliontat s-a oprit chiar langa el. Era insotita de mama sa si isi ducea mandra trollerul roz. Purta un paltonas finut, rosu aprins si isi tuguia buzele ori de cate ori nu ii convenea ceva.

Cei doi copii s-au privit mirati. Au simtit, probabil, ca vin din lumi diferite, dar n-au rezistat tentatiei de a se cerceta cateva secunde. Pun pariu ca imaginea acelei fetite l-a urmarit mult timp pe baietelul care cunostea pentru prima data Bucurestiul.

Asa mi-am dat seama ca punem prea mult pret pe calatoriile propriu zise (desi nici acelea nu sunt de neglijat, mai ales ca ne arata atat de evident cum ar trebui sa ne comportam si cat de departe suntem ca civilizatie), dar sunt convinsa ca ele reprezinta mai mult o incursiune in propria fiinta sau o calatorie in descoperirea celor de langa noi.

Nu e neaparat nevoie sa plecam peste mari si tari in fiecare luna pentru a spune ca am auzit si vazut o groaza. E suficient ca intr-o zi sa ne suim in tren sau in metrou si sa fim mai atenti la cei din jur. Cu siguranta la final, ne-am simti simpli calatori in jurul lumii.

Marina

Lasă un răspuns

